Vlasti.BG Logo
Властта на думите по-силна от думите на властта

Закон и ред

Държавата спечели делото срещу БМФ на братя Домусчиеви

16:06 | 10 ноем. 2017 | Видяна 245
На снимката: ВКС също задължава собствениците на Български морски флот да върнат на държавата 2 129 167 лв

Държавата спечели делото срещу „Кей Джи Маритайм Шипинг“ – 1:0. Върховният касационен съд уважи иска на държавата срещу приватизаторите на Български морски флот и отмени решението на арбитражния съд към Българска търговско промишлена палата, съобщи на страницата си във Фейсбук вицепремиерът Валери Симеонов.

Върховните съдии са решили, че арбитражният съд не може да промени приватизационния договор, тъй като в закона има изрична такава забрана, която е поставена там „неслучайно“. Следователно, братя Домусчиеви ще трябва да спазят договореностите при приватизацията и ако не са изпълнили изискванията на договора през следващата година, то ще трябва да платят съответните санкции – над 50 милиона лева, допълни Симеонов.

ВКС също задължава собствениците на Български морски флот да върнат на държавата 2 129 167 лв., които Арбитражният съд им е присъдил като съдебни разноски. Справедливостта в този случай възтържествува. Слава Богу, има честни съдии, изтъква вицепремиерът.

 

Войната

Войната между Симеонов и Домусчиев пламна след като правителството реши да оспори в съда решението на Арбитражния съд, който в края на март удовлетвори искането на собствениците братята Кирил и Георги Домусчиеви за промяна на приватизационния договор в частта му за по-малкия тонаж на корабите и така им спести плащането на неустойки на стойност 55 милн. лв за неизпълнение на контракта. 

Игра на бонуси

Когато, няколко години след приватизацията през 2008 г. в Параходство "Български морски флот" са открили, че притежават два етажа от сграда на Министерството на транспорта на централната софийска улица "Гурко" 5, собствениците на компанията братята Кирил и Георги Домусчиеви най-вероятно са си помислили, че държавата им е направила неочакван подарък. Въпросните помещения са извадени от капитала на държавното дружество още през 1999 г., но процедурата не е била завършена през годините и така имотът си останал в активите на приватизираната компания. Не е ясно на кого е вината за "недоглеждането", но бонусът към частното "Параходство БМФ" струваше на държавата 1 млн. евро след като през 2016 г. тя си откупи помещенията от братя Домусчиеви. 

Още един бонус

По това време собствениците на дружеството предявиха претенции към още нещо от държавата. Те внесоха в Арбитражния съд при Българската търговско-промишлена палата искова молба за промяна на приватизационния договор, според който имат ангажимент да поддържат определен тонаж на корабите. Като се оправдаха с икономическата криза в сектора, която започнала малко след приватизацията на дружеството. Заедно с това собствениците на "Параходство БМФ" поискаха и да бъде променена клаузата, според която трябва да издържат определен брой работници. 

В края на март 2017 г. Арбитражният съд удовлетвори искането на братя Домусчиеви за промяна в частта му за по-малкия тонаж на корабите и отхвърли молбата им за намаляване на броя на работниците. Беше присъдено държавата да заплати разходите им за адвокатски услуги на стойност малко над 3.5 млн. лв. Заедно с това съдът на практика спести близо 55 млн. лв., които Домусчиеви трябваше да платят като неустойки на държавата догодина заради неизпълнението на приватизационния договор. 

Държавата обжалва решението във Върховния касационен съд, но покрай това пламна истинска война между ресорния вицепремиер Валери Симеонов и единия от собствениците на дружеството Кирил Домусчиев, която с малки прекъсвания продължава досега. 

Обвиненията на Валери Симеонов

Валери Симеонов настоява, че приватизационният договор трябва да се развали, защото "половината кораби на "Параходство БМФ" са нарязани на скрап". "От персонал 2360 човека, които трябва да имат на десетата година - догодина, 2018 г., към момента имат 124 работещи", казва Симеонов. Нещо повече - вицепремиерът заподозря, че братя Домусчиеви водят дружеството към фалит. "В момента активите на дружеството - терени, сгради, кораби са 17 млн. лв. Когато е приватизирано, стойността по външна оценка е била един милиард лева. Има едни странни 700 млн. лв. заеми от дъщерни фирми на "Параходство БМФ", които са офшорни компании, регистрирани на Вирджинските острови и в Обединените арабски емирства. Чрез тези заеми се прехвърля имущество и бъдещи задължения, за да не могат в бъдеще да бъдат взети", посочи пред "Капитал" аргументите за твърденията си Симеонов. Към това той прибавя, че през първата година са уволнени 350 работника, втората - към 400, третата - 600. "И така докато в момента са докарани до 124 човека". Вицепремиерът определи това като "следприватизационни трикове и шашми, които се опитвали да правят братя Домусчиеви", заради което сезира прокуратурата. 

Отговорът на Кирил Домусчиев

На тези обвинения Кирил Домусчиев отговаряше задочно на вицепремиера - чрез социалните мрежи. Той определи вече веднъж в личния си профил във фейсбук твърденията на Симеонов за евентуален фалит на дружеството като "лъжа". 

"Кой би инвестирал 440 млн. лева за покупката на едно дружество и би инвестирал още 570 млн. лева в него. През тази и следващата година инвестициите ще надхвърлят 770 млн. лева. Кой би инвестирал в нещо, което ще фалира?!", попита риторично Домусчиев. А по повод офшорните дружества каза, че тази практика не е измислена от него, а е наследена от времето, когато "Параходство БМФ" е било изцяло държавно дружество. "БМФ е холдинг с много дъщерни компании собственици на съответните кораби. Всичко това е видимо в одитирания консолидационен отчет на дружеството. Всеки един нов кораб струва много пари, което налага ползване на външно финансиране. За съжаление, заради рейтинга и законодателството на Република България през последните 25 години трудно ще намерите чужда или българска банка, която да инвестира в български флаг", посочи Домусчиев. Той не отрича, че част от корабите са отишли за скрап, но има своите обяснения - не са отговаряли на международните конвенции. "Над 10 кораба на възраст над 40 години, които бяха опасни, както за екипажите , така и за околната среда", твърди Домусчиев. 

vlasti.bg

 


Коментари

Двамата бизнесмени трябва да платят над 50 милиона лева

Още новини от категорията